Album : Vayndog – Zadar - GJ4Music

Deze week een album dat in eigen beheer is gemaakt. Aan de wieg stond Richard Veen die op z’n laptop het muziekprogramma Audacity installeerde en zo’n 4 jaar geleden begon met het opnemen van nummers. Hij improviseerde de drummer met de ritmebox uit een keyboard en voegde zang, gitaren, harmonica, saxofoon, percussie en keyboards toe. Als je zo volop de ruimte en de tijd krijgt, zijn de omstandigheden losjes en relaxt en heb je bovenal artistieke vrijheid.

Uiteindelijk bereikte de muziek via Facebook een oude vriend, bassist André van der Werf en haakte wat later in het proces ook drummer Bob Philipse aan die samen ook elders als ritmesectie hun sporen verdiend hadden. Met echte drums en het bas-spel van André kreeg de muziek meer body. Als het dan zo lekker klinkt wil je het graag dat je album gemixt wordt in een studio in plaats van een laptop.

Het resultaat ligt nu al ruim een week op m’n draaitafel, de cd draaide ik al wat langer. Maar nu het vinyl er ook is, mag ik los met m’n woorden. Het is een relaxte gebeuren op dit album ‘Zadar’. De eerste 59 seconden moet je even met je hoofdtelefoon op luisteren...dat lijkt wel een stokoude blues-opname. Op ‘Queen of sin’ gaan de mannen relaxt los als the Rolling Stones die terug gaan naar hun rhymth & blues roots. Met ‘Legless sod at the pool’ inspireert een verhaal uit de Bijbel tot een verrassende portie rock ‘n roll met Men at work-achtige bite door het saxofoon werk.

‘Pay the busker’ heeft lekkere haakjes (zang Richard, orgel Bruno) waardoor deze song blijft hangen en surft ook nog eens op een geweldige flow...en check dan nog even die tekst...verrassend! ‘On hold’ heeft een verfrissend back to basic gevoel na een snelle relatiebreuk, op een ritme van doorgaan. ‘Frozen or burned’ intrigeert lekker met z’n Mick Jagger achtige zang en de vibe van ‘Waiting on a friend’ en het relaas van een dronkaard waarvan het leven flink tegen zit (met verrassende Marimba’s in de begeleiding!)

Kant B begint met een knipoog naar the Earring met ‘Sue is a freeloader’ met verrassend muzikale afslagen. Lekker die bas in ‘Walk on thin ice’, een nummer dat muzikaal barst van de ideeën en toch heerlijk samenhangt. Introspectie in het prachtige ‘Hibernation’ met subtiele mondharmonica, een pareltje. Rock ‘n roll ode aan Motorhead’s ‘Lemmy’(that music takes us higher) maar dat wel met lekkere ritme bite. Op ‘Reborg yavago’ wordt de zang een zwart gat ingezogen maar biedt de muziek onverstoorbaar weerstand in een vet nummer!

‘Remind me’ heeft zo’n lekker mellow zomergevoel en is ongetwijfeld geïnspireerd op die vakantie in Zadar, waar ook de albumcover geschoten is. ‘Numb’ is een subtiel protest tegen de oorlog met een knipoog van de piccolo. Op de cd staat nog een bonustrack ‘Miles to go’, waarmee de band lijkt te zeggen dat er nog meer in zit dan dit meer dan verrassende debuutalbum. Een plaat die per draaibeurt groeit van een band die zeker een podium verdient (durven jullie Amer?) en platenlabel (Excelsior, iets voor jullie!) maar vooral jullie oren lezers, heb lef en steun deze local heroes, zeker voor die vriendenprijs!!(GJG 8,7)