GKB viert 25-jarig jubileum met relatie-congres met inhoud

Assen

De Gemeentelijke Kredietbank (GKB) vierde 17 november haar 25-jarig jubileum met een relatiecongres in De Kruiskerk te Meppel. Meer dan 300 gasten werden getrakteerd op een inspirerend en interactief programma waarin de toekomst van de GKB en verbinden met de keten centraal stond.

Wethouder en bestuursvoorzitter van de GKB Gert Stam deed het welkomstwoord. Stam blikte hierin kort terug op het ontstaan van de GKB “De GKB is ontstaan als bank om volkskredieten te verstrekken, maar het is geworden tot een hoogst noodzakelijke schakel in de schuldhulpverlening.” Hierna was het de beurt aan diverse sprekers waaronder staatssecretaris Jetta Klijnsma. Zij feliciteerde de GKB met haar 25-jarig bestaan en gaf aan dat de GKB een cruciale rol speelt in de bestrijding van armoede. Ook hoogleraar Psychologische determinanten van economisch keuzegedrag Wilco van Dijk en strategieontwerper Wopke van der Zee gaven een lezing. Duwtjes in de juiste richting Van Dijk benadrukte in zijn verhaal dat schulden een enorme aanslag doen op het denkvermogen van de mens. “Schulden zorgen ervoor dat er geen ruimte meer is in het hoofd voor redeneren, plannen en oplossen. Koopimpulsen zijn dan lastig te bedwingen.” Het advies van an Dijk: “Zorg voor een omgeving waarin ‘ongezonde’ keuzes moeilijker worden gemaakt en ‘gezonde’ makkelijker. Geef duwtjes in de juiste richting.” Nog meer digitale oplossingen De boodschap van Van der Zee: “Zet nog meer digitale oplossingen in. En denk continu na over welke toegevoegde waarde je levert én of dat morgen ook nog zo is.” Via smartphone reageren op stellingen Deelnemers van het congres konden via hun smartphone reageren op diverse stellingen over de toekomst van schuldhulpverlening. Zo antwoordde 36 % van de aanwezigen het eens te zijn met de stelling dat er bij het ontwikkelen van beleid wordt uitgaan van een realistisch mensbeeld. Daarnaast was 96% het eens met de stelling dat technologie dienstverleners in staat stelt om beter in te kunnen spelen op de veranderende klantbehoeften. Primeur: GKB gaat zakelijk vloggen Tijdens het relatie-congres werd de eerste zakelijke vlog van de GKB vertoond. Door het starten met vloggen zorgt de GKB ervoor dat er een groter bereik is, informatie laagdrempelig wordt aangeboden en de GKB een gezicht krijgt. Deelnemers in de zaal werd gevraagd naar suggesties voor vlogonderwerpen. In december wordt één van de suggesties verwerkt in een vlog. Het congres eindigde met een proost op de toekomst. Jan Tingen, directeur GKB, verheugt zich op nog 25 jaar met een bevlogen club.

Auteur

Albert-Jan Garama