“Mijn ouders gaan straks niet meer voor bank spelen”

ASSEN

De belangrijkste les van vrijdag 23 september werd gegeven in de theaterzaal. Een groep van 74 havoleerlingen van Dr. Nassau College Quintus bekeek er een toneelstuk over geld. De Jongerenraad van Rabobank Assen en Noord-Drenthe heeft de landelijke theatergroep Playback hiervoor naar Assen gehaald.

“Als ik het heb over de bank, wat is dan het eerste waar je aan denkt?” vraagt Menke Hoekstra, manager particulieren van de Rabobank aan de zaal vol tieners. ‘Geld’ wordt er natuurlijk geroepen. Maar ook: ‘rood staan’…

Waarom een bank op een school? “De verleidingen zijn gigantisch”, zegt docent economie Astrid Scholtens. “Juist in deze tijd kan een schuldopbouw gaan ontstaan. We vinden het als school bij onze taak horen om het bewustzijn hierover bij onze leerlingen te vergroten.”

Een aantal leden van de Jongerenraad van de Rabobank zag de voorstelling ‘NU’ van Playback. Deze voorstelling brengt op een interactieve manier ter sprake hoe je verantwoord met geld om kan gaan. De Jongerenraad heeft zich ingezet om ‘NU’ op het podium van Quintus te krijgen.

De acteurs brachten de verhalen van drie jongeren op de bühne. Ieder had een eigen manier van omgaan met geld. Met een bijbehorend saldo op de rekening. De jonge meid die te veel online shopt bijvoorbeeld. ‘Confronterend zeg’, verzuchtte een leerling in de zaal. De voorstelling leverde genoeg stof op om achteraf over door te praten. Hoe je verantwoord met geld om kan gaan, daar wilden de leerlingen wel meer over weten. “Want als ik straks achttien ben, dan gaan mijn ouders niet meer voor bank spelen,” luidde een opmerking uit de zaal.

Steentje bijdragen

“Over twee jaar gaan jullie het studentenleven in. Dan moet je zelf meer regelen, ook je eigen geldzaken. De voorstelling gaat daar op in”, vult Hoekstra aan. “De Rabobank is een coöperatieve bank, we vinden het belangrijk een steentje bij te dragen aan de samenleving. Uiteraard ook als het gaat om bewustwording met betrekking tot financiële zaken en schulden. We meenden dat deze keer met een interactieve voorstelling te doen.” Deze insteek was een schot in de roos. Het was tijdens de voorstelling muisstil in de zaal. Na de voorstelling werd er openhartig over zakgeld, kleedgeld en andere financiële kwesties gesproken. Het was een keer geen les uit de boeken, maar een vrijdagochtend boordevol ervaringen uit ‘het echte leven’.


Auteur

Redacteur