Caljouw racing trekt Europa door

SMILDE

Slechts twee weken na de races op het stratencircuit van Chimay stonden er voor het IRRC races op het programma op het circuit van Horice in Tsjechië, twee weken daarna werd er weer gereden, ditmaal op het Finse stratencircuit Imatra.

Bij aankomst in Tsjechië werd, voor zover dit nog niet bekend was, direct duidelijk dat dit een lastig circuit was dat bovendien gevaarlijker was dan al het andere dat het team ooit had gezien. Een circuit met 26 bochten, 90 meter hoogteverschil over 5,1 kilometer deels door een dorp en deels door een bos. De eerste kwalificatie was dan ook niet meer dan een kennismaking met het circuit waarbij de tijd er veel minder toe deed dan het vinden van referentiepunten. Het resultaat van deze kwalificatie was dan ook niet meer dan een 26e plaats. In de tweede kwalificatie ging het er serieuzer aan toe en kwam Ilja dan ook een stuk verder naar voren. De rondetijd werd met bijna 10 seconden verbeterd waardoor hij terecht kwam op een 16e startplek voor de twee races. De eerste race werd al vroeg opgeschrikt door een rode vlagsituatie waarna het programma bijna twee uur stil kwam te liggen. Bij de herstart kwam Ilja redelijk weg om uiteindelijk als 15e over de streep te komen. Voor het kampioenschap doen de gastrijders echter niet mee en dus gold dit als een 10e plaats. De tweede wedstrijd was de start iets beter en vocht de coureur zich naar een 14e plaats, wederom een 10e plaats voor het kampioenschap. Twee weken later stond het IRRC-circus alweer op het legendarische stratencircuit van Imatra waar 30 jaar geleden voor het laatst geracet werd. Van te voren was al duidelijk dat de organisatie er hier alles aan gedaan had een groot evenement neer te zetten met veel tribuneplaatsen, parkeerplaatsen, pendelbussen en zelfs een app. Het werd een enorm succes met over drie dagen 42.000 bezoekers. Er werden 3 kwalificatiesessies verreden waarvan alleen de eerste droog was. Helaas kwam Ilja niet verder dan een twaalfde startplaats in deze sessie. In de twee andere sessies zat hij beide keren in de top-3 maar dit leidde helaas niet tot een verbetering van de startpositie. De eerste race kwam Caljouw niet al te best van zijn plaats hij verloor een plek of drie maar klom daarna op naar een negende plaats. Gedurende de race voelde hij echter dat de koppeling begon te slippen en in de eerste bocht van de laatste ronde begaf deze het helemaal. Geen finish en nul punten. De tweede race startte Ilja nog slechter dan de eerste en als 20e kwam hij uit de eerste bocht. Hij behoorde op dit circuit echter tot de snellere coureurs en wist zodoende nog op te klimmen naar een negende plaats. Enigszins frustrerend aangezien er met een betere startplaats of een goede start wellicht een stuk meer mogelijk was geweest. In het kampioenschap is coureur Ilja Caljouw afgezakt naar een elfde positie, vooral door de drie keer dat hij uitviel. Op 24 en 25 september vecht het team voor de laatste keer om in de top 10 van het kampioenschap te eindigen op het stratencircuit van Frohburg.

Auteur

Albert-Jan Garama