Welke basisschool heeft de meest duurzame leerlingen?

Assen

 De afgelopen vijf maanden streden 18 basisscholen in Drenthe om de beste duurzaamheidscampagne in de wedstrijd Energy Challenges Drenthe. Meer dan 300 leerlingen voerden fanatiek campagne voor meer duurzaamheid op hun school en in hun omgeving. Afgelopen donderdag (23 juni) was de finale in GKV het Lichtpunt in Assen.

In een spannende eindstrijd won CBS de Scharmhof uit Assen de hoofdprijs. Het team van De Marskramer, eveneens uit Assen ging er vandoor met de publieksprijs. Vol enthousiasme kwamen de Energizers uit de bussen, handen vol met het campagnemateriaal waarmee zij energie hebben bespaard op school en in hun omgeving. Presentator Raynaud Ritsma, bekend van de band Vangrail en Drentse Gedeputeerde van energie en voorzitter van de jury Tjisse Stelpstra, openden de finale met een energiemarkt. Op de energiemarkt lieten de Energizers zien hoe ze vijf maanden campagne hebben gevoerd. De energiemarkt bruiste van de energie. Jury, scholieren en bezoekers werden bestookt met energie-bespaartips en innovatieve ideeën van de 15 aanwezige scholen. Mooie voorbeelden waren het herbruikbare (geplastificeerd) kladblaadje van CBS De Eshorst uit Beilen in het kader van 'no paper day' en de bespaartip van Sunny Kids van De Viersprong uit Klazienaveen: zet je mobiel in vliegtuigstand bij het opladen, dan vraagt hij minder energie en laadt hij sneller op. Na een spannende finale maakte de jury bestaande uit Tjisse Stelpstra (Drentse Gedeputeerde), Ted Wildenberg (vertegenwoordiger van Green Planet) Petra Muller (office manager bij Challenge Solutions), Maurice Hoogeveen (wethouder onderwijs en cultuur bij de gemeente Assen) en Femke Heythekker (Consulent burgerparticipatie) de winnaar van de meest duurzame school bekend. De hoofdprijs, een zon-etende robot genaamd Solly, werd gewonnen door CBS de Scharmhof uit Assen. Onder luid gejoel van de Energizers werd de hoofdprijs in ontvangst genomen. De Energizers van de Scharmhof zijn hard bezig geweest om energie besparing onder de aandacht te krijgen. “We hebben overal op school posters opgehangen om te vragen of de tochtdeuren dicht kunnen blijven” vertelde een leerling van de school. Ook heeft het team de hulp van Buurkracht ingeroepen om samen een kalender vol bespaartips te maken. Er werd door de Energizers dus goed gebruik gemaakt van de mogelijkheden om zoveel mogelijk mensen te betrekken bij de campagne. Door de jury werd de wijze waarop dit Energizerteam zelfs nog bij de finale campagne aan het voeren was zeer gewaardeerd. De publieksprijs De Energizers en bezoekers konden allemaal stemmen voor de publieksprijs. “Ik vind eigenlijk dat wij moeten winnen, maar ik vind de huisjes van de Marskramer ook wel leuk” aldus een leerling van de Prinses Beatrixschool uit Beilen. De World Savers van OBS de Marskramer vielen vooral op door de zelf geknutselde, duurzame aardehuisjes die ze mee hadden. Een scholier merkte zelfs op dat hij “er zelf in zou willen wonen”. Hiermee haalde de Marskramer de meeste stemmen van het publiek op. Geheel in het teken van de TT werd onder bewonderende blikken en veel oh’s en ah’s de cheque met de publieksprijs op een elektrische motor de zaal in gereden. Deze scholieren zijn straks VIP-gasten van de gemeente Assen bij een TT evenement. De beste campagne CBS Drijber is een kleine school, maar overtuigde de jury van hun grote waarde. Ondanks dat het dorp Drijber niet meer dan 130 inwoners telt, hebben ze met het ophalen van flessen ruim 150 euro opgehaald. Van deze opbrengst hebben ze onder andere opladers op zonne-energie aangeschaft, om zo nog meer te besparen. “Mooi om te zien hoe ze goed gebruik hebben gemaakt van hun beperkte omgeving” aldus de jury die ze beloond heeft met de deelprijs voor de beste campagne. De Prinses Beatrixschool uit Beilen was de meest actieve school op twitter en Instagram. Met hun sterke campagne op deze sociale media hebben ze zelfs mensen uit Amerika aan het besparen gekregen. De Energy Heroes hebben dan ook de prijs voor de beste sociale mediacampagne bemachtigd. SBO de Boei uit Assen won de prijs voor het beste evenement, omdat zij met hun lentefair hun campagne goed hebben aangepast aan de kinderen op de school. Door naast besparing op gas en elektriciteit, ook op afval reductie te focussen heeft CBS de Eshorst uit Beilen de deelprijs voor besparing gekregen. Tijdens de energiemarkt en bij het uitreiken van alle prijzen gingen de Energizers ook nog op de foto met de 100% elektrische motor van Electric Motorcycles Groningen. Wat is Energy Challenges? Energy Challenges daagt kinderen en jongeren uit om slim met energie om te gaan. Het is een spel op school en scholen onderling, waarbij leerlingen het energieverbruik op hun school analyseren en in teamverband een origineel plan bedenken om zoveel mogelijk te besparen en zoveel mogelijk mensen op school en omgeving te activeren voor duurzaam gedrag. Een voorbeeld van een krachtige besparingsmaatregel toegepast is de verwarming permanent één tot twee graden lager zetten en de helft van alle TL-buizen uit de lamp halen.  Hiermee bespaart de school elk jaar heel veel energie. Flinke besparingen De ervaring van eerdere projecten leert dat door de een combinatie van techniek en gedrag bewustwording en gedragsverandering ontstaat, wat besparingen van 15 procent of meer per gebouw mogelijk maakt. Ook in de PO- Challenge is flink bespaard door tal van acties te organiseren om school en omgeving in beweging te krijgen. In tijden van bezuinigingen in het onderwijs is dit een welkome kostenbesparing. Naar verwachting zal het project ook een positief effect hebben op het energieverbruik bij de scholieren thuis.

Auteur

Cindy Houwen