Officiële start bouw eerste wand Overcingeltunnel

ASSEN

Wethouder Harmke Vlieg-Kempe en directeur BAM Infra Projecten Ton Buijink hebben vanmorgen het officiële startsein gegeven voor de bouw van de eerste wand van de Overcingeltunnel. Via deze pijp wordt beton in de grond gestort.

De autotunnel wordt op een bijzondere manier gebouwd. Er worden geen kant en klare wanden in de grond aangebracht. De diepwanden worden ter plekke in de grond gevormd door het storten van beton in sleuven. Zo kan zonder trillingen en minimale geluidsoverlast tot op grote diepte een waterdichte wand worden gebouwd. Van half april tot eind augustus zijn elke werkdag tussen 7 uur ’s ochtends en 11 uur ’s avonds één tot twee machines bezig met het maken van de diepwanden. Omdat de wanden in de grond gevormd worden, is straks in de wanden de structuur van de Assense grond terug te zien. Wanneer de diepwanden klaar zijn, wordt eerst het dak van de tunnel aangelegd. Pas daarna wordt de tunnel uitgegraven en de tunnelvloer aangelegd. Zo blijven het geluid en stof tijdens het ontgraven in de tunnel. Dag van de bouw Op zaterdag 4 juni zijn geïnteresseerden van harte welkom voor een rondleiding op het bouwterrein van de tunnel. Meer informatie over het programma volgt binnenkort. Fases Om te zorgen dat het centrum bereikbaar blijft, bouwt BAM de Overcingeltunnel in fases. Nadat in april 2017 het noordelijke deel klaar is, wordt het zuidelijke deel van de tunnel gebouwd (langs het landgoed Overcingel tot de ABN-AMRO). Als alles volgens planning verloopt kunnen in april 2018 de eerste auto’s door de tunnel rijden. De Overcingeltunnel in cijfers:  380 meter lang , waarvan 170 meter overdekt  150 diepwandpanelen van 7,5 bij 20 meter de diepte in  2250 vrachtwagens met beton  1500 ton wapeningsstaal  100.000.000 liter water verpompen  2500 vrachtwagens met grond afvoeren  6,5 kilometer riolering  720.000 straatstenen  6000 ton asfalt

Auteur

Albert-Jan Garama