Elke Moes uit Aa en Hunze beste voorlezer van Drenthe

ASSEN

Elke Moes van OBS Gieten uit gemeente Aa en Hunze heeft woensdag 13 april in theater De Schalm te Assen de Provinciale Voorleeswedstrijd gewonnen.

Zij mag op 25 mei naar de Landelijke Voorleeswedstrijd in Amstelveen. Nora Visser van OBS Oosterboer uit Meppel behaalde de tweede prijs en Merel Zomer van CBS t Kofschip uit Hoogeveen ontving de derde prijs. Biblionet Drenthe organiseerde de Provinciale Voorleeswedstrijd. Het programma werd gepresenteerd door goochelaar en verhalenverteller Hilbert Geerling. Dansschool Jan Postema verzorgde een dansworkshop. Beoordelingscriteria De jury reikte de drie prijzen uit aan de voorlezers die op vier onderdelen het beste scoorden. Het eerste onderdeel is: tekstbegrip (is alles te begrijpen wat er voorgelezen wordt, ligt de klemtoon op de goede plaats). Vervolgens lette de jury op het tempo en het stemgebruik (is het goed verstaanbaar, past het stemgebruik bij het verhaal). Het laatste onderdeel van de beoordeling is ‘contact met het publiek’. Jury De jury bestond uit: Herma Stroetinga (RTV Drenthe), Eric van Oosterhout (burgemeester Aa & Hunze), Ellen van Roosmalen (Kunst & Cultuur), Ina Vording, (docente Stenden Hogeschool) en Marit Luning (Drents voorleeskampioen 2015). Voorrondes 169 Drentse basisscholen deden mee in de voorrondes van de voorleeswedstrijden. De winnaars van de schoolwedstrijden mochten meedoen aan de twaalf gemeentelijke voorrondes. Deze voorrondes zijn georganiseerd door de bibliotheken in Drenthe. De beste voorlezer van de gemeentelijke ronde mocht daarna naar de provinciale finale in De Schalm te Assen. Organisatie De Nationale Voorleeswedstrijd is een wedstrijd voor de kinderen van de twee hoogste groepen van de basisschool en wordt dit jaar voor de 23e keer gehouden. Het is een initiatief van de Stichting Lezen in samenwerking met de bibliotheken. De organisatie van de gemeentelijke en de provinciale rondes is in handen van de Drentse bibliotheken en Biblionet Drenthe. Deze organisaties willen hiermee op een leuke manier aandacht vragen voor lezen, leespromotie en het kinderboek.

Auteur

Albert-Jan Garama