Specsavers Assen: 'Nederlander negeert hoorpoblemen

ASSEN

Nederlanders negeren hun gehoorprobleem. Uit onderzoek van TNS NIPO blijkt dat slechthorenden als het even kan een bezoek aan de audicien uitstellen, laat staan de aanschaf van een hoortoestel. Bijna 90% wacht minimaal een jaar, maar voor bijna een op de drie is dit zelfs langer dan vijf jaar. Om de psychologische drempel rond de audicien te verlagen, start Specsavers binnenkort met een voorlichtingscampagne om inwoners van Assen meer bewust te maken van het belang van hun gehoor. Het advies: twijfel niet en laat je gehoor eerder testen.

Nederland kent ongeveer 1,5 miljoen slechthorenden, waarvan slechts een derde een hoortoestel draagt. Het aantal consumenten dat wel eens twijfelt over zijn gehoor, ligt echter vele malen hoger. Dit geldt namelijk voor bijna de helft van alle Nederlanders, zo blijkt uit onderzoek. Niet alleen onder 60-plussers, maar ook onder de zogeheten ‘walkman-generatie’ (35 jaar en ouder) en jongeren die hun gehoor veelvuldig blootstellen aan harde muziek tijdens het uitgaan. Luisterend oor bieden bij vragen of twijfels over gehoor Het brede maatschappelijke probleem heeft vooral grote impact op het leven van de consument zelf, aldus Paul van der Klei, audicien van Specsavers Assen. Gedurende de 'uitstelperiode' is er namelijk wel al degelijk sprake van een afname van de levenskwaliteit: hoorproblemen grijpen vaak diep in op het sociale én het werkende bestaan van mensen. Paul van der Klei: “Ik vind het zorgelijk dat mensen een hoortest zo lang uitstellen. Wat veel mensen niet weten, is dat een verminderd gehoor kan leiden tot sociaal isolement en depressies. Wetenschappelijk onderzoek heeft zelfs uitgewezen dat mensen met gehoorverlies meer kans hebben op het ontwikkelen van dementie. De gevolgen kunnen dus enorm zijn. Een hoortoestel kan de kwaliteit van leven juist enorm verbeteren. En daarnaast vertraagt een hoortoestel ook nog eens verdere achteruitgang van het gehoor.” Volgens Paul van der Klei is de drempel om bij een audicien aan te kloppen, soms onnodig hoog. "Het is niet zo dat we er alleen zijn om hoortoestellen aan te meten. We willen onze omgeving juist ook een luisterend oor bieden, bijvoorbeeld voor vragen over een afnemend gehoor, moeite om gesprekken te volgen in lawaaierige ruimtes of suizingen." Eerste 'hoorbelevingswinkel' in Nederland Als onderdeel van de voorlichtingscampagne opent Specsavers binnenkort de eerste 'hoorbelevingswinkel' in Nederland. Met dit nieuwe hoorconcept wil de retailketen consumenten op een moderne en laagdrempelige wijze alleen van advies voorzien over hun gehoor. De focus in deze winkel zal puur op voorlichting liggen en zal geen ‘point of sale’ zijn. Met de vernieuwende formule wil Specsavers onderzoeken of zij deze psychologische barrière aanzienlijk kan verlagen. Specsavers geeft binnen enkele weken uitsluitsel over de locatie van de eerste ‘hoorbelevingswinkel’ van Nederland. Naar verwachting zal deze vestiging in mei haar deuren openen. Paul van der Klei geeft hierbij wel nadrukkelijk aan dat consumenten hier vooral niet op moeten wachten: in geval van vragen of twijfels over hun gehoor kunnen zij altijd terecht bij Specsavers Assen. Voor meer informatie: www.specsavers.nl

Auteur

Albert-Jan Garama