Wilhelmina Ziekenhuis Assen lanceert mobiele website

ASSEN

Het Wilhelmina Ziekenhuis Assen (WZA) heeft een mobiele website gelanceerd, speciaal bedoeld voor smartphone-gebruikers die onderweg gaan/zijn naar het WZA, of al in het ziekenhuis aanwezig zijn. Wie met zijn smartphone www.wza.nl benadert, wordt automatisch doorgelinkt naar https://m.wza.nl.

De huidige website van het Wilhelmina Ziekenhuis Assen is goed te bekijken op een desktopcomputer en eventueel op een ‘tablet’. Op een smartphone worden de teksten echter onleesbaar klein getoond. “Het werd daarom tijd om onze mobiele websitebezoekers een beter alternatief te bieden”, aldus communicatieadviseur Marjolein Bosman van het WZA. Onderweg De achterliggende gedachte was dat een websitebezoeker mobiele basisinformatie nodig heeft over het WZA wanneer hij óf onderweg gaat of is, óf al in het ziekenhuis is. Marjolein Bosman: “Vanuit die gedachte hebben we gekozen om drie opvallende oranje knoppen te maken voor spoed, de route naar het ziekenhuis en ‘denk aan uw patiëntenpas’ omdat dat iets is wat veel patiënten vergeten als ze op weg gaan.” Daaronder staan enkele menu-onderdelen zoals: naar de polikliniek, priklab, apotheek, op bezoek. Ook daarbij is de gedachtegang gevolgd dat dit allemaal momenten zijn waarop een bezoeker daadwerkelijk mobiele informatie behoeft omdat hij (mogelijk voor het eerst) naar het WZA onderweg is. Bewust klein Een opvallend verschil met de ‘normale’ corporate website is dat de mobiele website veel minder informatie bevat. “Klopt!”, zegt Bosman daarover. “Deze mobiele website is bewust klein gehouden, om optimaal aan de behoefte van smartphone-gebruikers tegemoet te komen. Zo staat er geen informatie over onderzoeken en behandelingen op, omdat te veel tekst nu eenmaal niet prettig leest op een klein schermpje.” Een bezoeker die toch meer uitgebreide informatie wil, kan eenvoudig doorklikken naar de desktopwebsite.

Auteur

Albert-Jan Garama