Laatste ijsspeedway?

ASSEN

Na vijfenveertig jaar werd afgelopen weekend de laatste ijsspeedway gehouden op het ijs van De Bonte Wever, maar er is hoop...

Nog een keer is het ijs opgehoogd tot een dikte van vijftien centimeter. Nog een keer kwamen de ijsspeedwayliefhebbers uit alle windstreken naar De Bonte Wever. Nog een keer de geur van methanol. Nog een keer het geluid van de 500cc viertakt motoren. Nog een keer vlogen de schilfers ijs het publiek om de oren als de motoren met hun honderden spikes in de banden grip proberen te houden op het ijs. Vrijdagavond wordt traditioneel afgetrapt met de Roelof Thijs-bokaal. Veel getalenteerde deelnemers uit, waaronder drie Nederlanders Bolt en Schaap. Beiden kwamen twee keer ten val en gaven er daarna de brui aan. Thijs zelf volgt de races op de voet. Hij loopt wat over het midden terrein, maakt een praatje en gaat eens kijken in de tot paddock omgebouwde hal van de Bonte Wever. Als de zestienjarige Bart Schaap voor de tweede keer onderuit gaat en met een brancard wordt afgevoerd gaat hij zelf poolshoogte nemen. Gelukkig loopt het goed af met het zestienjarige talent. Betrokken als altijd bij zijn sport. De sport die hij groot heeft gemaakt in Nederland en die hij zelf te kort heeft mogen beoefenen. Simon Reitsma is de laatste Nederlander die de nationale eer moest hooghouden, maar hij zou niet de eerste Nederlander worden na Wiebe Vochteloo in 1985 die de trofee van de hand van Roelof Thijs zelf in ontvangst mag nemen. Simon Reitsma werd uiteindelijk zesde. De winst ging naar de Zweed Viktor Svensson. Dan de zaterdag en de zondag. De races om het wereldkampioenschap. Nederlander René Stellingwerf kon geen potten breken. Logisch ook, de ijsspeedway is altijd een Russische aangelegenheid geweest. Het podium was beide dagen dan ook enkel wit-rood-blauw gekleurd. In die volgorde. Dan zijn de wedstrijden ten einde. De bezoekers gaan naar huis. Een enkele bezoeker blijft nog even hangen en denkt terug aan al die jaren dat hij hier kwam. Nagenieten van de sfeer, het geluid en de geur. Maar er is hoop, zegt voorzitter Theo Verdegem: ,,We moeten accepteren dat het zo is. Dat er niet meer geïnvesteerd wordt in deze ijsbaan, maar het biedt ook nieuwe kansen." Verdegem is er van overtuigd dat over drie jaar weer IJsspeedway wordt gehouden in Assen. Op de nieuwe ijsbaan bij het TT-circuit. Of de baan ook daadwerkelijk komt is nog niet besloten maar Verdegem kent geen twijfel: "Het gebied rond het TT-circuit is geijkt op grote complexen en evenementen. De infrastructuur ligt er. Je moet ook kijken naar de economische uitstraling. Dit weekend hebben we 17.000 bezoekers. De marktkooplui hebben zaterdag goede zaken gedaan!” Verdegem blijft zich inzetten voor een nieuwe ijsbaan in Assen, en dat gaat zo’n raceweekend gewoon door: ,,We hebben de architecten en bouwers bijvoorbeeld uitgenodigd om te laten zien wat ijsspeedway inhoudt. Ik vind het belangrijk om hen ook enthousiast te maken voor ijsspeedway.” Verdegem is nu 64 jaar maar gaat nog even door. ,,Over drie jaar ben ik 67. Ik wil de jonge garde bijstaan en mijn ervaring doorgeven, maar dan is het wel mooi geweest." Het laatste IJsspeedwayweekend in de Bonte Wever zit erop. De IJsspeedway in Assen is (even) niet meer. Wat rest is nog eenmaal de baan opruimen. De strobalen, verpakt in blauw plastic, gaan weer de loods in, om daar hopelijk over drie jaar weer uit te komen.

Auteur

Albert-Jan Garama